Občanská bezpečnostní komise při jaderné elektrárně dukovany

Naše činnost - 2019

2024 / 2023 / 2022 / 2021 / 2020 / 2019 / 2018 / 2017 / 2016 / 2015 / 2014 / 2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007
OBK při JE Dukovany na návštěvě ve ŠKODA Jaderné strojírenství

OBK při JE Dukovany na návštěvě ve ŠKODA Jaderné strojírenství

19.11.2019

Občanská bezpečnostní komise při JE Dukovany v rámci svého projektu zvyšování odborných znalostí členů OBK navštívila ve dnech 14. a 15. listopadu závod Škoda Jaderné Strojírenství (ŠJS) v Plzni.

První den jsme se setkali v závodě na Bolevci s generálním ředitelem Vladimírem Poklopem, který nám v krátkosti představil ŠJS, její výrobní program a aktuální stav podniku, a my jemu OBK a její cíle. Po tomto úvodu jsme navštívili výrobní prostory, ve kterých probíhá výroba pohonů regulačních systémů reaktorů VVER 440 a VVER 1000. Viděli jsme také výrobu a laserové svařování vnitřních košů pro kontejnery na použité jaderné palivo a výrobu částí palivových elementů pro jaderné palivo fy Westinghouse. 

Druhý den jsme navštívili tzv. Reaktorovou halu v hlavním areálu Škodovky v Plzni. Tato hala byla vybudována v sedmdesátých letech a měla sloužit k výrobě reaktorových kompletů VVER. Celkem se vyrobilo 23 reaktorových nádob, včetně vnitro rektorových částí. Reaktory pro JE V2 v Bohunicích, JE Mochovce, JE Dukovany, JE Pakš i JE Temelín a také nedostavěné Beleně a Žarnovce. U té poslední, polské JE, je reaktorová nádoba stále ve Škodovce k dispozici.

Nicméně program výroby reaktorů byl zastaven a Škodovka se přeorientovala na jinou přesnou strojírenskou výrobu velkých výrobků. Tou byly zejména kontejnery pro použité palivo z VVER 440 a VVER 1000 pro ČEZ. Jsou zde také vyráběny kontejnery pro použité palivo z litevských reaktorů RBMK. Další částí výrobního programu jsou vnitro reaktorové části pro reaktory EPR společnosti AREVA, respektive EdF.

Vidět výrobu kontejnerů je skutečně impozantní. Obří výkovky se v reaktorové hale obrábějí, svařují, žíhají a znovu obrábějí až do konečného lakování a expedice. Tloušťka stěny kontejneru je 400 mm a těleso kontejneru je automatem svařeno ze dvou kusů a následně obráběno a vystrojeno košem držícím vyhořelé palivo ve správné geometrii, osazeno polyetylenovým neutronovým stíněním a také víkem s několikastupňovým těsněním.  Výsledný výrobek je transportní a skladovací kontejner Škoda 440/84, respektive  Škoda 1000/19.

Osobně jsem byl mile překvapen vysokou úrovní pořádku ve všech výrobních prostorech, ochotou pracovníků odpovědět s hrdostí škodováka na konkrétní dotazy a celkovou pozitivní atmosféru a profesionální poklid při práci.

Na závěr jen konstatování, že řemeslo ve škodovce pokračuje úspěšně dál a nepochybně je ŠJS připravena se zapojit i do výstavby nového bloku v Dukovanech. Jen aby to netrvalo dlouho.

 

Aleš John, předseda OBK při JE Dukovany

přeprava 1. kontejneru pro JE Temelín, zdroj: ŠKODA JS, a.s.
ekoregion 2020 ekoregion 5 Dukovany Rouchovany SÚRAO JE Dukovany